Kadry wideo z filmu “Right Here Waiting”, 2008, DVD, 1’46’’.
Stills from the film “Right Here Waiting”, 2008, DVD.
Scotch Pink, 2007, realizacja na wystawie „Struktura faktu artystycznego”, BWA Zielona Góra.
Scotch Pink, 2007, work realised at the exhibition ”The Structure of the Artistic Fact”, BWA Zielona Góra.
Karol Radziszewski potrafi (...) stopniować napięcie i jest również bardziej delikatnym i wyrafinowanym artystą, prowadzącym w swej sztuce złożony homoerotyczny komentarz wobec tradycji historii sztuki. Wideo Study jest dialogiem z historią aktu męskiego, to studium młodego mężczyzny rozbierającego się do naga w domowych wnętrzach, lecz komponowanego w klasyczne pozy modeli malarskich. Seria obrazów akrylowych Ćwiczenia na równowagę (2007) oparta jest na kopiach rysunków ze starej książeczki do ćwiczeń dla chłopców. W pracach artysty te ćwiczenia przekształcają się w dość dwuznaczne sceny ekstazy. Zupełnie inny jest cykl prac odnoszących się do mistrzów polskiej awangardy z lat 60. i 70. - Natalii LL, Ryszarda Winiarskiego i Edwarda Krasińskiego. Karol Radziszewski powtarza ich sławne dzieła i performanse, dokonując własnej queerowej interwencji w akcie odtworzenia-reinterpretacji. Przykładem tych działań jest kultowy w polskiej sztuce niebieski pasek Edwarda Krasińskiego, którym znakował on różne przestrzenie i przedmioty, Radziszewski zaś zamienia go na różowy pasek – oznaczając tym „branżowym”, ale i radosnym kolorem zbyt poważną konwencję sztuki neoawangardowej.
fragmenty tekstu z książki ART PRIDE. Gay Art from Poland. Polska sztuka gejowska Pawła Leszkowicza, tłumaczenie: Marcin Łakomski.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
But then Karol Radziszewski knows how to graduate tension. He can be delicate and sophisticated, offering a complex homosexual commentary on the tradition of art history. The video Study is a dialogue with the history of the male nude: it is a study of a young man undressing at home but also conforming to the classical poses of painters’ models. The series of acrylic paintings Ćwiczenia na równowagę (Balancing Exercises, 2007) is based on copies of drawings from an old book of exercises for boys. In Radziszewski’s works, the exercises turn into ambiguous scenes of ecstasy. In another series of works, Radziszewski makes a reference to the masters of the Polish avant-garde of the 1960s and 1970s: Natalia LL, Ryszard Winiarski, Edward Krasiński. Radziszewski repeats their famous works and performances with his own queer intervention in an act of creation and reinterpretation. For example, Radziszewski replaced the famous blue band used by Edward Krasiński to mark spaces and objects with a pink band so this gay and happy colour can mark the overly serious convention of the Neo-avant-garde.
text excerpt from ART PRIDE. Gay Art from Poland. Polska sztuka gejowska by Paweł Leszkowicz,
translation: Marcin Łakomski.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz