Wojciech Gilewicz


fotografia z cyklu „Oni”, 2004.
Them, series of photographs, 2004.


Z 2002/2010 roku pochodzi seria fotograficznych autoportretów Wojciecha Gilewicza Oni. Są to fotografie kolorowe, wykonane przy użyciu filtra połówkowego, dzięki czemu artysta podwoił samego siebie w jednym przedstawieniu. W domowych przestrzeniach widzimy dwóch młodych mężczyzn związanych intymną więzią sygnalizowaną przez spojrzenie. Patrzą na siebie i wciągają widza w grę spojrzeń. Napięcie psychologiczne oparte jest na miłosnych podtekstach. Te portrety dwóch mężczyzn są w istocie podwojonym autoportretem artysty, który przedstawia siebie w różnych wcieleniach. Odkrycie identycznej tożsamości dwóch bohaterów jest zagadką ukrytą w pracach. Są to jednocześnie akty i portrety, obrazy psychodramy pomiędzy dwoma mężczyznami, narcystyczne autoportrety. Ich homoerotyzm rozgrywa się na wielu poziomach, od seksualnego do psychologicznego, od analizy związku do ekspresji samotności. Można dostrzec w tych fotografiach prace na temat relacji gejowskiej, introspekcji, estetyzacji ciała. Intensywne kolory i kunsztowna kompozycja nasilają estetykę. Jest to często utożsamiana z homoseksualnym stylem estetyzacja życia codziennego. Na głębszym poziomie są to także autoportrety radykalnej samotności, gdyż jest się tak odizolowanym, że powiela się samego siebie, aby nie oszaleć w pustych wnętrzach. Z psychoanalitycznego punktu widzenia można je również potraktować jako refleksję nad narcystyczną naturą pożądania homoseksualnego

fragmenty tekstu z książki ART PRIDE. Gay Art from Poland. Polska sztuka gejowska Pawła Leszkowicza, tłumaczenie: Marcin Łakomski.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wojciech Gilewicz’s Oni (Them, 2002-2010) is a series of photographic self-portraits. The colour photographs were taken with a double-exposure filter; as a result, the artist created his double. The photos show two young men at home, their intimate relationship suggested by the way they look at each other. In looking, they also draw the viewer into a game of looking. Psychological tension is based on the subtext of love. The portraits of two men are in fact double self-portraits of the artist in two different figures. The relationship of identity between the two represented men is the riddle in these works. They are male nudes and portraits, depictions of a psychodrama between two men and narcissistic self-portraits, all at the same time. Their homoeroticism has many dimensions: sexual and psychological, from an analysis of a relationship to an expression of solitude. The photographs can be read as works about gay relationships, introspection, aesthetisation of the body. The aesthetics are intensified by focal colours and masterful composition. It is an aesthetisation of everyday life, so often associated with the homosexual lifestyle. On a deeper level, the works are also self-portraits of a radical solitude, where one feels so isolated that one creates a double in order to stay sane in the empty space. From the psychoanalytical perspective, the works can also be read as reflections on the narcissistic essence of homosexual desire.

text excerpt from ART PRIDE. Gay Art from Poland. Polska sztuka gejowska by Paweł Leszkowicz,
translation: Marcin Łakomski.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 

copyright for this website © 2010 by abiekt.pl | design by insight