Akt, 1994, gips, wys. 191 cm (fot. Jan Gaworski, Muzeum ASP w Warszawie)
Male Nude, 1994, plaster, height 191 cm
(photo by Jan Gaworski, courtesy of the Academy of Fine Arts Museum, Warsaw)
W III RP w sztuce lat 90. zaczynają pojawiać się młodzi artyści, których możemy zaliczyć do pierwszego pokolenia sztuki gejowskiej w Polsce. Jeszcze na granicy pomiędzy sztuką kodu homoerotycznego a otwartej tożsamości homoseksualnej. W takiej ambiwalentnej pozycji znajduje się twórczość przedwcześnie zmarłego rzeźbiarza Krzysztofa Malca (1965-2002). Jego gipsowy Akt męski z 1994 roku stanowi kolejną interpretację Dawida Michała Anioła - tym razem z niezwykle mimetycznym odtworzeniem genitaliów. Rzeźba może stanowić ciekawe połączenie autoportretu/portretu i klasycznego arcydzieła sztuki, realne i idealne ciało zlewają się w niej. Tworzy to nową jakość, w której homoerotyczna ikona sztuki przeniknięta jest konkretną fizycznością męską.
fragmenty tekstu z książki ART PRIDE. Gay Art from Poland. Polska sztuka gejowska Pawła Leszkowicza, tłumaczenie: Marcin Łakomski.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Young artists of the 1990s in the Third Republic were the first generation of gay art in Poland, still treading the line between homoerotic code and openly gay identity. The ambivalent position is characteristic of the work of the prematurely deceased sculptor Krzysztof Malec (1965-2002). His Akt męski (Male Nude, 1994) is a reinterpretation of Michelangelo’s David sporting mimetically rendered genitals. The sculpture is an interesting combination of self-portrait, portrait, and a classical masterpiece, where the real body and the ideal body converge in a new way. The homoerotic icon is permeated with very physical masculinity.
text excerpt from ART PRIDE. Gay Art from Poland. Polska sztuka gejowska by Paweł Leszkowicz,
translation: Marcin Łakomski.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz